Powered By Blogger
Hello peeps! welcome to nur syazwani saffa's oficially blog~

August 27, 2013

pilihan yang tepat

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

hi! assalamualaikum :)

adalah sorang kawan aku ni mintak pandangan kat aku lepas dia acah2 break tapi memang sebelum tu dia tak ade hubungan ape2 pun dengan lelaki tu. dia mintak pandangan kat aku ape yang patut dia buat. teruskan hubungan atau biarkan aje sebab dia sayang sangat kat boy tu. aku ni mana lah tau nak jawab ape kan.. aku cakap kat dia aku tak tau. aku takde pengalaman. lagipun setahu aku lelaki tu baikkkk dan memang berniat nak kawen dengan kawan aku ni sbb laki tu pun dah berumur 20-an dan dah berkerja.

usia dan pekerjaan ape tu tak penting. sebab rezeki tu rahsia Allah, sama jugak dengan hidup mati, jodoh ketentuan. kita confirm ke boy tu jodoh kita? aku cakap kat dia kalau betul lah lelaki tu niat nak kawen dengan awak, saya oke je kalau awak nak sambung balik dengan dia. itupun..kalau dalam masa terdekat ni dia nak masuk minang awak. maksud aku habis asasi ni ke..taon depan ke.. kalau dia cakap dia sanggup tunggu awak sampai awak habis belajar, saya tk setuju awk hubung dengan dia balik. sebab, sesetia mana pun awak kat dia kalau bukan jodoh awak, dia takkan jadi suami awak gak. 

tapi sebab mungkin rasa sayang yang mendalam kat boy tu, kawan saya nak juga hubung dengan boy tu. so  saya cakap okelah.. 

sebenarnya pilihan ni tak tepat. pilihan yang tepat ialah bila kita membuat keputusan tu kerana Allah. memang kita nak jaga hati kawan, nak jaga hati boyfie tapi menjaga hubungan dengan kawan takkan kemana kalau kita tak menjaga hubungan kita dengan Allah.

contohlah, Allah suruh kita taat pada ibu dan bapa. tapi klau ibu bapa kita suruh buat perkara lagha, kita kena ikut jugak ke? kita wajib menolak suruhan yang Allah larang kita buat. sama lah gak kalau bercintan-cintun kan?? jika ada sorang boy ni ajak girl ni bercinta, dan akhirnya girl ni termakan pujuk rayu si boy ni. layan je kan perasaan tu.. adakah pilihan girl ni betul? adakah Allah akan redha dengan keputusan dia.

sama2 lah kita berfikir.. WALLAHUA'LAM.. :)

No comments:

Post a Comment